vervolg tocht - Reisverslag uit Spaubeek, Nederland van leonschings - WaarBenJij.nu vervolg tocht - Reisverslag uit Spaubeek, Nederland van leonschings - WaarBenJij.nu

vervolg tocht

Door: webmaster

14 Juli 2009 | Nederland, Spaubeek

Hallo allemaal,

Hier weer even een berichtje van onze tocht. Na Bouillon is de hitte gelukkig uit de lucht en met een aangename temperatuur van rond de 22 graden lopen we toch een stuk gemakkelijker, bovendien hebben we ondertussen een flinke conditie opgebouwd en lopen niet meer de hele dag bergop.We passeren de Franse grens in het bos en laten de Ardennen achter ons, het landschap na Sedan wordt nu geheel anders en we lopen door velden en weiden met weidse vergezichten. De dorpjes zijn ook hier uitgestorven en het is moeilijk om een slaapplekje te vinden, waardoor we soms flink wat kilometers meer moeten doorlopen dan wat we gepland hadden. Onze voeten doen het gelukkig goed.De route is hier niet beschreven en gezien de verlatenheid van het gebied besluiten we om per trein naar Vitry le Francois te reizen zo'n 75km verder en daar de route weer op te pakken. Van daar lopen we naar Chatelraould waar gelukkig de auberge nog bestaat waar Leon 5 jaar geleden ook heeft overnacht en waar we ook kunnen eten. Wel moeten we tot 19.00u wachten op de patron die ook de kok is, omdat deze een dagje uit vissen is. De maaltijd die we krijgen doet ons na afloop verlangen naar meer... en 's morgens bij het ontbijt krijgen we zwartgeroosterd stokbrood. C'est la vie en we gaan s'ochtends op pad met een niet erg gevulde maag en in de loop van de dag blijkt dat er in de dorpjes waar we doorheen komen nergen een bakkertje of winkeltje is waar we iets kunnen kopen en zo lopen we die dag op drie smeerkaasjes van la Vache qui rit zo'n 39 km naar Chavanges, waar we kunnen overnachten in het parochiehuis van het dorpje waar pelgrims gratis worden ondergebracht. Onderweg worden we ingehaald door een pelgrim te paard (Philippe) die vanuit Brugge ook al 21 dagen onderweg is. We lopen samen een eindje op en treffen hem s'avonds in het parochiehuis. In het dorpje is een kleine kruidenier en we kopen hier enkele blikken en stokbrood die we in het keukentje kunnen bereiden en we hebben een gezellige maaltijd met z'n drietjes. De volgende ochtend gaat het richting Brienne le Chateau, waar we een eenvoudige maar nette kamer krijgen in een plaatselijk hotel. Langzaam begint het besef te komen dat Marian over twee dagen naar huis gaat en de laatste gezamelijke etappe begint die zal eindigen in Vendeuvre sur Barse. Carla, Herman en Karin, de zussen en zwager van Marian zullen haar daar ophalen en dan begint de reis als pelgrim alleen onderweg.
In Vendeuvre sur Barse vinden we onverwacht een geweldige chambre d'hotes bij madame Helene en we worden verwend met een geweldige maaltijd en overladen met de praatjes en goede zorgen van madame.
Het is een geweldige afsluiting en de volgende ochtend vertrekken we met nog een lading zelfgebakken Madeleintjes, om in het stadje nog even rond te lopen en te wachten op de familie die inmiddels al onderweg zijn en rond het middaguur zullen arriveren. Voordat de terugreis begint rijden we naar Bar sur Seine waar de etappe van de volgende dag kan beginnen. Het afscheid is moeilijk, we hebben drie geweldige weken samen gehad met prachtige etappes, mooie en slechte hotels en maaltijden, zweten, drinken, lopen, lachen, praten, afzien en bovenal genieten. Nu alleen verder.....

wordt vervolgd
Leon en Marian.

Klik hier voor een foto-impressie:

• 15 Juli 2009 - 14:09

Ralph Wijckmans:

Hallo Leon en Marian,

Ik heb veel waardering voor jullie pelgrimstocht. Wat een doorzettingsvermogen. Leon, veel sterkte zonder Marian. Overigens hoe functioneren de matrixborden in Frankrijk?

Mvgr,

Mvgr,
    Ralph

• 15 Juli 2009 - 15:46

Carla:

We hebben Marianne opgehaald ,en we hadden het niet willen missen.Heel even geproefd van jullie grote avontuur.Marianne is weer veilig thuis en Leon gaat alleen verder.Niet gemakkelijk ,maar Leon ZET DOOR!!!Succes.Carla en Herman en Karin.xxx

• 16 Juli 2009 - 13:18

Magda:

Hoi Leon,
    Het zal even wennen zijn zo helemaal alleen. Top dat je al zo'n eind op weg bent. Succes verder.

• 18 Juli 2009 - 08:44

Karin :

he luitjes

het was een emotionele,
    maar mooie rit blij jullie weer te zien en leon zeer zeker door zetten!!!!xxxkarin

• 18 Juli 2009 - 08:52

Frits Jansen:

Dag leon en marian.
    Alles gelezen en gezien.
    Veel goeds verder alleen.
    Ultrya.

• 21 Juli 2009 - 08:55

Marjolein En Paul:

Hey Pap!

Je hebt weer een beetje de draad opgepakt hè, gelukkig!
    Wel niet téveel lopen hè, 38 km is toch wel erg veel..... De foto's waren trouwens erg mooi!

Een hele dikke knuffel van ons!

• 22 Juli 2009 - 20:37

Gertie:

Hallo Leon, als je dit leest ben je alweer enige dagen alleen onderweg. Toch is zo'n tocht nooit alleen te gaan. Met jou hebben al vele anderen deze weg gegaan. Geniet er lekker van. Wij houden Marian wel bezig. Succes Pelgrim.
    Groetjes Gertie Bruls

• 23 Juli 2009 - 12:23

Jos Corten:

Hoi Leon en Marian

Ik heb zojuist jullie belevenissen gelezen.
    En Marian,voor herhaling vatbaar?
    Leon, veel succes met de verdere tocht.

Jos

• 23 Juli 2009 - 16:04

Janine:

Hallo Leon, Hallo Marian..
    Zuest, ich gratuliere dich Marian da du dieser Strickso schön gelaufe bist.. Die Bilder sind einfach wunderschön.
    Ich jabe Léon in der Nâhe Châteaumeillant lokalisiert..Die gegend werden doch immer schönerLL
    Leon muss umbediengt in Gargielesse Dampierre die Kirche besuhen..falls es klappt..mit seiner Planung..

Gargilesse-Dampierre
    Eglise romane

Construite au XIIe siècle, de style roman, l'église Notre-Dame possède un des plus beaux ensembles de chapiteaux du Berry. Sous son chevet s'étend une vaste crypte, ses voûtes sont décorées de peintures murales datées des XIIIe et XVIe siècles. Sur l'autel, on peut remarquer une statue de la Vierge, en bois polychrome, date du XIIe siècle.
    Eglise romane exceptionnelle avec 120 chapiteaux et fresques murales dans sa crypte

visite de la crypte toutes les heures dernière visite 18 h (s'adresser à l'OFFICE DU TOURISME, juste à côté de l'église)

Si'l fait beau temps, le village est typique et ravissant ...

Bon chemin Léon , à la grâce de Dieu!!!... et bisous à tous les deux...
    Pilger Janine